Want to know ? Only me..

My photo
my story more than you would ever know , more than i could ever show :)

Saturday 25 February 2012

Mimpi benarkah mainan tidur ?

Tidur melengkapi nikmat yg dianugerahkan dalam kehidupan insan.Minda kan menjadi tenang dan jasmani menjadi segar setelah menghirup damaian istirehat yg paling berharga.Dalam kelenaan tersimpan mimpi-mimpi indah dan ngeri yg menyenangkan serta merungsingkan perasaan.Bagi meleraikan kemusykilan mimpi, maka ianya memerlukan terjemahan & penafsiran..

Erti sebuah mimpi bukan bermakna menzahirkan perkara yg ghaib,tetapi keberkatan rahmat Allah sebagai khabar gembira dan peringatan agar terhindar dari segala perbuatan syaitan.Mimpi yg dapat ditafsirkan adalah mimpi yg diiringi doa dan melaksanakan amalan sunnah sebelum tidur..

3 hari berturut-turut mimpi 'orang' yg sama tetapi dalam keadaan & situasi yg berlainan..pada mulanya aku cuma ignorekan je sbb aku aggap tu mainan tidur..tp hati kecil aku tetap ingin mencari jawapan..perkara yg sgt2 berat yg aku kena hadapi apabila mencari jawapan apabila melalui mimpi..jawapan yg akan aku dpt dalam jangka masa yg lama..sebelum ini ada yg mimpi aku jadi kenyataan yg merupakan satu petanda bg aku..tapi mimpi kali ini,aku tak pasti adakah ia satu petunjuk ?? sesungguhnya mentafsirkan mimpi adalah perkara yang membolehkan dan menjadikan hati tenang..


Sabda Rasulullah  SAW yg lain bermaksud :


"tidak tetap kegembiraan kecuali mimpi tentang perkara yg baik di mana yg bermimpi adalah seorang lelaki yg baik.Kerana mimpi yg baik adalah khabar gembira dari Allah untuk hambanya yg baik,sedangkan mimpi daripada syaitan, maka ia tidak akan membahayakan. Oleh itu jika mimpi buruk janganlah cerita kepada orang lain sedangkan mimpi yg baik dari Allah adalah tidak mengapa diceritakan kepada orang lain"


                                                                                                                                           HR:Bukhari 
                                      

No comments:

Post a Comment